november 15, 2010

{Gjør det selv} Hjemmelaget fuglemat - del 1



Snøen laver ned, det har blitt kaldt
og det er på høy tid å tenke på småfuglene.
De trenger masse energi hver dag for å holde varmen...

I helgen har vi laget fuglemat selv.
Det er veldig hyggelig og ikke minst enkelt.
Så blir det også litt mer dekorativt enn de ferdigkjøpte meisebollene.

Fremgangsmåte:

Du trenger:

Delfia (kokosfett)
Fuglefrø (ferdigblanding, eller solsikkefrø, nøtter etc...)
Former (f.eks. små yoghurtbokser)
Pinner (klipp av grener)
Hyssing

Slik gjør du:

Smelt delfia over lav varme
Bland inn fuglefrø
Fyll formene 
Stikk nedi pinnene


Sett til avkjøling (gjerne ute).
Når de er helt stivnet, tar du de ut av formene
(klipp et hakk og riv de opp).


Knyt på hyssing og heng de opp i et tre eller en busk!



Dekorativt i hagen, og en veldig hyggelig aktivitet sammen med barna!



*

Så har jeg for en liten stund siden fått en utfording
av søte June med bloggen Fru Usken.
Takk, June!
Hun bor på gård med mann og barn og bygger drømmehuset.
Ta dere en tur innom henne :)

Utfordringen er: når lo du sist og av hva?

Jeg ler veldig mye - og veldig lett. Er en person som finner humor
i veldig mange situasjoner, og synes det er viktig å se det
komiske i situasjoner, og ikke minst - ikke ta seg selv så høytidelig,
 ha litt galgenhumor i de litt vanskelige situasjonene i livet.
Det gjør livet mye mer lyst og lett...
Jeg ler mye av og med barna mine!
De er fantastiske humørspredere og har en herlig måte å se verden på.
De minner deg alltid på hva som er det viktigste i livet :)

Ellers elsker jeg humor-serier, komedier og stand-up...
 Et eksempel på utrolig morsom humor som jeg ler veldig mye (og høyt) av
er sitcom-serien "Klovn" med den danske komikeren Frank Hvam.
Hysterisk morsom - kan virkelig anbefales!

Så gir jeg utfordingen videre til deg!
Hva får deg til å le?


Ønsker alle en fin mandag og en herlig ny uke!



{Lykkefryd}


6 kommentarer:

  1. Koselig med hjemmelaga fuglemat - vi har også laget det i høst. Helt topp aktivitet å gjøre sammen med ungene :)
    Ha en nydelig dag!!

    SvarSlett
  2. Takk for supert tips.. Så kos med små pipper i trærne :)

    Ha en god dag fylt med latter og glede :)

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  3. Kjempesøte, virkelig dekorative! :)

    SvarSlett
  4. Supre ideer og tips du har på denne siden ;0)

    SvarSlett
  5. Så flott ide!
    Og takk for oppskrift og gjennomgang av hvordan man skal gjøre det!
    Det er herved en oppgave for meg og småtten!:-)

    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  6. Hei. Disse var så fine :) Kunne jeg få vise de på siden min, http://vidunderlige-jul.blogspot.no/
    Hilsen Sverre

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg stor pris på :)

Related Posts with Thumbnails